Parlant d’escriure: Carles Roca

I en realitat no parlem d’escriure. Parlem de comunicar. Tinc la certesa que tot es redueix al mateix: Donar un missatge. Quines són les diferències entre fer-ho de forma oral o escrita? En fer-ho cada nit o de forma esporàdica? En utilitzar el paper, l’escenari, la TV o les ones de radiofreqüència? N’hi ha moltes, òbviament, però deixeu-m’ he tornar a les meves: Tot es redueix al mateix. Carles Roca condueix un programa nocturn a Ràdio Flaixbac (BACUP, de dilluns a divendres, 22:00 – 00:00) i formo part del seu equip des de fa un any i mig. Només sóc una petita peça d’aquest engranatge on cada nit es tracta un tema diferent, enfocat als adolescents però que acaba arribant a tot tipus de persones: “Les nits permeten trobar calma en l’oient. Ens pot escoltar mentre es prepara per anar a dormir, mentre es troba davant l’ordinador o mentre està treballant. Les feines de nit moltes vegades permeten posar l’atenció a la ràdio”.

Així que ens tanquem a l’estudi per parlar d’escriure comunicar amb l’home al qui li envio un guió diari i que m’ha donat l’oportunitat d’agafar el micròfon els divendres. Amb un amic que sap moltes coses de mi i del que només puc dir que abans de començar l’entrevista es preocupa que el so de la meva gravadora no saturi i que em pregunta per les meves coses. Entrevisto a algú que s’assembla moltíssim a la persona que sentiu cada nit en antena, encara que a la vida real mola una mica més. És el Carles Roca del BACUP amb una bona dosis d’humor negre i amb un punt menys d’exigència. Som-hi.

10968582_10205101373161363_839337966422866673_n
COMUNICAR

“Un comunicador en part neix. Crec que sí. Després vas polint coses però comunicar bé és una cosa que va a persones. De petit era una mica tímid però tot i això ja em sabia expressar”. Així de clar em contesta a la primera pregunta que faig a tothom qui entrevisto per aquest espai. No em parla d’escoles, ni de fites. No intenta convertir la resposta en un consell, simplement dispara: “Això de comunicar té un component innat molt gran”. Intento repreguntar, intento conèixer alguna de les eines que el permeten portar cada nit un programa de dues hores: Estructura? Ritme? No: «Només hi ha una clau per portar un programa com el BACUP: Ser tu mateix. No n’hi ha cap altre. I és precisament el que és més difícil. Ser un mateix davant d’un micròfon costa molt però és que és important despendre “veritat” ».

I la seva veritat es creua en la meva. Perquè això de la transparència total és un conte per a nens petits que ja fa temps que vaig deixar de creure. Però ell ho defensa i acabo entenent que el Roca té tan interioritzada les tècniques de comunicació a la ràdio que no necessita recordar-les. Ell s’apropa tant com pot a la seva veritat i només fa una aclariment: “Això no s’ha de confondre en fer les mateixes bromes que fas amb els amics o en la forma de parlar. Parlo de ser un mateix pel que fa a parlar de tu mateix, en dir el que penses i com ho penses”.

BACUP

“Tenim un tema del dia i la columna vertebral del programa són els missatges que l’audiència envia al programa. La improvisació és necessària.” I aquí el problema principal. Jo puc refer el meu guió tantes vegades com vulgui abans que es converteixi en realitat. Puc revisar els meus relats fins a la sacietat però el Roca no. El que diu ja s’ha dit. La immediatesa del programa és segurament la principal diferència entre la seva feina i la meva. I encara hi afegeix més coses: “Alhora de pensar el contingut tampoc haig de pensar gaire perquè no fa tants anys que vaig ser adolescent. El contingut és totalment intuïtiu. Depèn del dia… Has de fer una tria immediata i tenir la capacitat d’escollir bé i anar-ho lligant tot.” I és que ell no només juga amb les seves cartes sinó amb les cartes que la audiència li envia.

“Nosaltres parlem en l’idioma adolescent de problemes adolescents però des d’un punt de vista adult i això penso que marca la diferència.” Fa dos anys que condueix un programa que se sent seu. Intenta ser més pedagògic que el “pare” del BACUP, “Prohibit als Pares”, programa que va trencar esquemes en crear-se però que ara ja no compleix una funció necessària: “Ells van ser els primers a parlar de sexe per a adolescents d’una forma clara. Aquell va ser el seu mèrit. Nosaltres intentem tractar de forma seriosa tots els temes. Ser més pedagògics sense perdre de vista que volem ser col·legues, no pares o professors.”

COSES I COSETES

No és que em senti decebut però no li aconsegueixo treure res que em sembli especialment sucós. El motiu? M’ho ha dit només començar: És transparent. Tant transparent com es vol permetre i per tant no hi ha res que li pugui preguntar que no li hagi sentit en antena o a mig sopar compartint un bon vi (sinó no sopem). Diu que si pogués recuperar una veu femenina, tindria el programa que ell desitja i assegura que “vull ser comunicador tota la vida, en qualsevol lloc on pugui ser jo mateix. Comunicar dins d’una gàbia és una cosa que no suportaria.”

Comparteixo amb ell la dedicació total per la seva feina: “Tot el dia estàs pensant temes, emmagatzemant anècdotes… Sempre tens l’alarma activada, buscant formules per millorar el programa.” I com a mi, quan li pregunto pel millor moment de la seva professió els ulls s’il·luminen i sense pensar-ho massa contesta. Us deixo amb la seva resposta, perquè mereix acabar l’article. Moltes gràcies Roca, ens veiem divendres.

“Quan et plantegen un dubte o una preocupació important on saps que pots ajudar… Aquest és el millor moment. La gent es volca en el problema d’algú i aconsegueixes que se sentin acompanyats, que estiguin una mica millor. El BACUP de vegades és màgic.”

X.SEGÚ

ARTICLE ESCRIT EN CATALÀ

Etiquetas: , , ,

Responder

