PARLANT D’ESCRIURE: JESUS ANDRÉS DÍAZ

815006

Parlo amb un editor, una professió molt propera a la meva però alhora un món que em resulta desconegut. Un editor és una persona que es dedica a publicar llibres, sembla fàcil, no? Si ho compliquem una mica més, l’editor no només és la persona que publica llibres sinó també la persona que escull quins treballs poden ser publicats seguint barems de qualitat, estil o contingut: “Ara l’editor és moltes coses: Un animador de l’autor, un col·laborador. Ha de servir de guia per redreçar el projecte si ho creu necessari però sempre mantenint la posició de l’autor al capdavant de la seva creació. Abans un editor semblava un jutge, ara ja no. Òbviament totes aquestes normes són valides si allò que estàs llegint no és infumable. L’ànima i identitat de l’autor s’ha de respectar” Al Jesus no li interessa gens parlar-me del negoci editorial, de què és el que fa exactament. Crec que això li resulta avorrit, que això és la part mecànica de la seva feina. Al Jesus li agrada llegir, i parlar-ne. Li agrada trobar coses noves en allò que té al davant i sobretot li apassiona l’escriptura que s’expressa d’una forma diferent. El Jesus estima la paraula escrita i suposo que aquesta ha de ser la gran virtut d’un editor.

Descobreixo que, pel Jesus, la feina d’editor és pura artesania. Parla de la seva feina en termes com: “L’editor ha de tenir un punt de visionari. Ha de creure en les persones i trobar allò que fa especial o innovador la seva escriptura” o bé “Crec que és important notar que l’autor està gaudint d’allò que està fent, per això s’ha d’intentar no forçar-lo a res.” Li agrada viatjar amb l’autor i l’edició del treball és únicament el darrer pas i possiblement el menys important per ell: “La meva feina s’acaba quan l’autor decideix que el seu llibre s’ha acabat. Aquí s’acaba el meu treball. Si el llibre ja està acabat, hem de veure si allò es pot editar però és l’autor qui té l’última paraula. Això si, al llibre hi apareix el nom de PromarexEdicions, així que l’autor decideix quan s’acaba el llibre i jo decideixo si l’edito”. I el que vist des de fora semblaria la part més important de la feina d’un editor, què és vendre llibres, pel Jesus és el de menys: “Un cop publicat, és decisió meva si intentem que allò es venguí via promocional o no. És una mica cosa d’intuïció. El factor comercial sí que és decisió de l’editorial”.

815005
El Jesus i jo tenim una manera molt diferent de veure la literatura. Els dos som uns enamorats de les lletres i gaudim agafant un bon llibre però tant per gustos literaris com per concepte tenim dues posicions molt diferents. El Jesus pensa que “el primer que has de llegir ets tu (per l’autor), mai has de pensar en qui rebrà el llibre sinó en quin és el teu procés creatiu” mentre que jo sempre penso que és molt important saber a qui escrius. Ell estima la literatura per la literatura i em diu “tot pot agradar i pot no agradar però on situem aquella obra ben acabada i amb intenció?”. Jo li dic que té una visió massa romàntica de la qüestió però es reafirma en la seva idea i em diu “Crec que té molt més valor un text innovador que et provoca emocions sense utilitzar les normes de la literatura de masses”. Després d’uns quaranta-cinc minuts de conversa segueixo sense compartir el seu punt de vista però respecto moltíssim la seva posició, perquè segurament és la difícil. I perquè la viu. I es desespera una mica quan m’explica que “he vist treballs molt dolents: En la forma física (enquadernació, maquetació…) i en el contingut. He vist coses molt dolentes que han agradat molt a persones d’un alt nivell cultural. I això és el món! Em va xocar que allò mal escrit li arribés a la gent però suposo que sobre gustos…”

815003
Per sobre de tot al Jesus li agrada cuidar l’autor i emprendre un viatge amb ell. Algunes de les perles que em deixa parlen del trajecte d’escriure, del trajecte de ser escriptor i d’allò que el motiva a ser editor: “A un escriptor novell de vegades s’ha d’intentar donar-li el màxim de llibertat perquè pugui treure el seu potencial”; “De vegades penso que escric amb l’autor. Els editors som la visió externa d’allò que està escrivint”; “El més interessant per un editor és trobar un autor innovador, que t’emociona mitjançant camins molt diferents dels habituals. M’agrada el treball transgressor, allò poc comercial… m’agrada. I no hi puc fer res. Ho valoro i és el que busco”. I un cop s’acaba la conversa, penso que m’agradaria presentar-li un llibre al Jesus i que fos el meu editor. En acabat li preguntaria si vol publicar-lo i, molt possiblement, somriuria i diria que no.

Promarex Edicions edita en castellà i català. Tradueix d’altres idiomes. La seva seu és a la ciutat de Barcelona i el seu mail de contacte és promarex@arrakis.es

X.SEGÚ

Etiquetas: , , , , ,

Responder

